Å planlegge en motorsykkelreise

Publisert i ,

Reise handler ikke bare om destinasjonen, men også om forberedelsene, forventningene og eventyrene underveis. Å reise på motorsykkel bringer med seg en helt egen type frihet og nærhet til naturen, kulturen og menneskene du møter. Enten du planlegger en kort helgetur i Norge eller en lang ekspedisjon til eksotiske strøk, krever det god planlegging for å sikre en vellykket opplevelse. Her er noe av det du trenger å vite for å komme i gang.

Tekst og foto; Kyrre Hagen

Reise handler ikke bare om destinasjonen, men også om forberedelsene, forventningene og eventyrene underveis. Å reise på motorsykkel bringer med seg en helt egen type frihet og nærhet til naturen, kulturen og menneskene du møter. Enten du planlegger en kort helgetur i Norge eller en lang ekspedisjon til eksotiske strøk, krever det god planlegging for å sikre en vellykket opplevelse. Her er noe av det du trenger å vite for å komme i gang.

En motorsykkel-tur i Vietnam er ingen umulighet. Tar du sjansen er det enklere en du tror, og gir minner for livet.

Motorsykkelens unike opplevelser

Motorsykkelkjøring gir en følelse av tilstedeværelse som få andre reisemåter kan matche. Du kjenner vinden i ansiktet, lukten av naturen og lydene fra både motoren og omgivelsene. Motorsykkelen er mer enn et transportmiddel – den er en inngangsbillett til å oppleve verden på en intim og autentisk måte.

En annen fordel med motorsykkel er hvordan den fungerer som en «ice-breaker». Folk blir ofte nysgjerrige og tar initiativ til samtaler, selv om du og de kanskje ikke deler et språk. Dette kan føre til uforglemmelige møter og unike opplevelser.

Kenny Dundee på småveier i Albania. Balkan er eksotisk, og kan nås med egen sykkel hjemmefra.

Tid – nøkkelen til en god tur

Tiden du har til rådighet er avgjørende for hva slags tur du kan legge opp til. Lange turer gir deg friheten til å reise sakte og utforske i dybden, mens korte turer ofte krever mer fokus på effektive ruter. For meg har ni uker vært den lengste turen, og det ga en fantastisk mulighet til å fordype meg i opplevelsene uten å måtte tenke på hjemreisen etter bare noen få uker. Ønske mitt er helt klart flere langs motorsykkelturer som gir meg mulighet til å reise sakte.

Hvis tiden er begrenset, kan det være lurt å redusere både avstandene og forventningene. Planlegg dagsetapper på 200-300 km slik at du har tid til å utforske, fotografere og nyte øyeblikkene uten stress. For stramme tidsplaner kan gjøre turen til en logistisk utfordring, slik jeg har sett i tilfeller der reisefølge har endt opp med konflikter på grunn av ulike forventninger.

Langs grensa mellom Kambodsja og Thailand har det vært konflikter i mange år. Utenfor veien ligger det landminer, men grusveien som går langs grensa er fin.

Sikkerhet og risiko

Før du legger ut på tur, bør du alltid undersøke sikkerheten i landene eller områdene du planlegger å besøke. Utenriksdepartementets reiseråd gir en god oversikt over politiske og sikkerhetsmessige situasjoner rundt om i verden. Selv om du ikke nødvendigvis må følge alle rådene slavisk, er det viktig å være klar over risikoer, spesielt hvis forsikringen din ikke gjelder i områder hvor UD fraråder reiser.

For eksempel måtte jeg legge om en planlagt tur til Sentral-Asia på grunn av uroligheter i området. Selv om alternative ruter gjennom Afrika virket fristende, viste de seg også å være utfordrende. Løsningen ble i stedet en tryggere tur til Australia og New Zealand, hvor jeg kunne utforske uten bekymringer.

På en tur alene kan en liten velt være utfordrende nok. Kjører du alene må sikkerheten være i fokus, og du kan ikke regne med å få hjelp.

Helse – vær forberedt

Motorsykkelkjøring har alltid en viss risiko, og et godt helsevesen i området du besøker kan være avgjørende hvis uhellet er ute. Mange fattige land har begrensede ressurser på offentlige sykehus, og det kan være lurt å undersøke hvor de gode (private) sykehusene ligger før avreise.

Et eksempel fra egen erfaring var en ulykke på Sri Lanka. Jeg var innom både offentlige og et privat sykehus. Kontrastene var store. SOS International hjalp meg med hjemreisen, men det tok en uke før jeg var tilbake i Norge. Dette minner meg alltid på hvor viktig det er å ha god reiseforsikring og ekstra sikkerhetsmarginer i slike områder.

Et eventyr er ikke nødvendigvis langt unna. Her på Finnskogen, en nydelig helg i juni.

Budsjettplanlegging

Kostnadene for en motorsykkeltur varierer mye avhengig av destinasjon, overnattingstype og lengden på turen. Her er noen faktorer å ta hensyn til:

  1. Overnatting: Hoteller og gjestehus kan bli kostbart over tid, så camping kan være et rimeligere alternativ. Egen matlaging sparer også penger, særlig i områder hvor restaurantbesøk er dyrt.
  2. Transport: Flybilletter og eventuell frakt av motorsykkelen må inkluderes i budsjettet. I mange tilfeller kan det være rimeligere å leie en sykkel lokalt enn å frakte din egen.
  3. Permisjon: Hvis turen går utover vanlig ferie, kan permisjon uten lønn være nødvendig. Dette må også tas med i regnestykket.
  4. Uforutsette utgifter: Sørg for å ha en buffer for reparasjoner, ekstra forsikringer og spontane aktiviteter.

Vaksiner og forebygging

Avhengig av destinasjonen kan det være nødvendig med vaksiner. Land i tropiske områder har ofte sykdommer som ikke finnes i Norge, som malaria, denguefeber eller rabies. På Helsenorge.no finner du oppdatert informasjon om hvilke vaksiner som anbefales.

En annen viktig ting å huske er farlige dyr og insekter. På turer til land som Australia og Kambodsja har jeg alltid vært ekstra nøye med å beskytte meg mot bitt og stikk, som kan gi alvorlige infeksjoner.

Et motorsykkel-eventyr i Kambodsja er et eventyr. Å campe helt i vannkanten, og se sola forsvinne ned i havet er magisk.

Reisefølge eller solo?

Å reise alene gir frihet, men det er også fordeler med å ha reisefølge. Du får noen å dele opplevelser og kostnader med, og det gir ekstra trygghet i tilfelle problemer oppstår. Likevel er det lettere å komme i kontakt med andre mennesker når du reiser alene, og du kan reise i ditt eget tempo uten å måtte inngå kompromisser.

Pakking – kunsten å reise lett

Pakking handler om balanse mellom nødvendigheter og praktisk utstyr. En god pakkeliste kan spare deg for mye frustrasjon. Her er noen tips:

  1. Planlegg i god tid: Lag en liste som kan justeres basert på reisens lengde og klimaet.
  2. Revider etter hver tur: Fjern ting du ikke brukte, og legg til ting du savnet.
  3. Minimer vekten: Spesielt viktig på langtur. Ta med kun det du trenger.

Når jeg reiste til Australia, kjøpte jeg campingutstyr på forhånd og fikk det levert til utleieren. Dette sparte både plass og penger. Etter turen donerte jeg utstyret til utleieren, slik at de kunne gi det bort til neste motorsyklist som kunne ha brukt for det.

Å reise lett gir deg muligheter til å velge spennende ruter. Du trenger mindre en du tror.

Planlegging av ruter

Å finne de beste rutene er en av de morsomste delene av planleggingen. Jeg bruker apper som Osmand+ og laster opp GPX-filer til GPS-en min. Disse verktøyene lar meg tilpasse rutene for å inkludere småveier, severdigheter og naturskjønne omveier. AI-verktøy kan også hjelpe med å foreslå dagsetapper, aktiviteter og overnattingsmuligheter.

Ferger i Kambodsja er noe helt annet en hjemme. Enkelt og mye mer spennende.

Over dørstokkmila

En skikkelig langtur er noe de fleste motorsyklister drømmer om. Mange lar seg imidlertid stoppe av dørstokken – frykten for det ukjente eller utfordringen med å komme i gang. Mitt råd er å starte med en mindre tur og bygge opp erfaring og selvtillit. Når du først er i gang, vil minnene og opplevelsene være verdt all innsatsen.

Å kjøre over Vikafjellet på våren er vakkert, og et eventyr ikke langt hjemmefra.

Så hvorfor ikke begynne planleggingen i dag? Send oss gjerne et reisebrev etterpå – vi gleder oss til å høre om ditt eventyr.

God tur!