Læreplan for Adventureskolen
Adventureskolen er et tiltak som er igangsatt i et samarbeid mellom Speed Motorcenter AS og Kyrre Hagen som er en erfaren adventure fører og kjent motorjournalist.
Målsetningen til Adventureskolen er å øke gleden ved det å planlegge og gjennomføre små og store adventure prosjekter, heve kunnskapen og kompetanse slik at man er bedre rustet til å reise på tur. På adventure skolen vil du lære det du trenger for å gjennomføre din drøm, som for eksempel hvordan du bør planlegge, forberede materiell og utstyr du kan ha nytte av, litt om navigasjon, sikkerhet og kjøreteknikk. Adventureskolen skal bidra til å inspirere deltakerne til å utforske nye destinasjoner, ved at terskelen for å dra på «eventyr» senkes. Dette skal oppnås gjennom å forbedre både kunnskap, og ferdigheter blant deltakerne.
Kunnskapsmål:
- Kunne vurdere reisemål ut fra informasjon som er tilgjengelig
- Vite mer om ulike reisemål
- Øke kunnskapen av hva du trenger å ha med deg på tur
- Være mere forberedt på hvilke situasjoner du kan komme opp i når du er på tur
- Øke ferdighetene i forhold turplanlegging og navigering
Ferdighetsmål:
- Bli bedre til å kjøre motorsykkel på ulike underlag
- Kunne vurdere en rute og reiseplaner ut fra forholdene der du tenker å reise
- Bli flinkere til å hente ned kart, og planlegge ruter
- Bruke egnet navigasjonsteknologi
- Planlegge riktig utstyr utfra type tur
- Gjennomføre daglig ettersyn på sykkelen og nød-reparasjoner.
Virkemidler:
- Forelesninger spesielle temaer.
- Foredrag med erfaringer fra planlegging og til selve reisen.
- Kurs med trening av kjøreferdigheter. Ulike trinn/ underlag.
- Skriftlige artikler om ulike temaer.
- Skriftlige artikler fra reiser, gjerne med forberedelsene.
- Gjennomføre turer.
Adventure skolen skal i tillegg sørge for at deltakerne knytter nye kontakter, og skaper et fellesskap som deltakerne kan dra nytte av videre. Her skal kompetanse samles og utveksles i et hyggelig miljø.
Adventureskolens ressurser er ansatte på Speed Motorsenter, Kyrre Hagen, samt andre ressurser, som vil være relevante å benytte ut fra temaer og aktiviteter.