Vi kjører ROOADBOOK!
Tekst og foto: Kyrre Hagen
Gruskjøring er i vinden som aldri før. Stadig flere legger ut på eventyr langs TET – Trans Euro Trail – men nå er det noe nytt som får det til å krible i gasshånda: Roadbook-kjøring! Tenk deg å starte en tur uten å ane hvor du havner – bare følge noter og håpe du klarer å lese dem riktig. Spenning? Jepp. Adventureskolen lærer sine medlemmer å kjøre Roadbook lørdag 21 juni, Men her kan du lese hva som skjedde når Kenny med venner tok en helg på Sørlandet. Naturen badet i høstsol, og de fikk en nydelig miks av asfalt og grus – med navigasjon old-school style.


Roadbook – ikke bare for Dakar-heltene
Du har sikkert sett de digre rally-syklene med papirruller på styret og triptellere i alle retninger. Ser rimelig heftig ut, ikke sant? Men tro det eller ei – dette kan også funke for vanlige dødelige. Nå finnes det nemlig apper som gjør hele greia tilgjengelig for oss hobby-racere. Mobilen kan faktisk erstatte både ruller og triptellere, og plutselig har du rallyfølelse i lomma.
Kenny Dundee testet dette først hjemme i nærområdet en sommerdag, og fant raskt ut at dette er skikkelig gøy. I stedet for å følge en GPS-strek, følger du en serie med noter – altså små instrukser. Du starter der ruta begynner, nullstiller triptelleren på appen og kjører mot første note. Her står det hvor langt det er til neste, med en liten tegning av krysset og en pil som viser hvilken vei du skal ta. Du får også angitt kursvinkel – altså hvor mange grader du svinger – så du vet du er på rett spor. Høres kanskje litt knotete ut, men er faktisk ganske logisk.
Hva du trenger
Det holder lenge med en telefon eller et nettbrett, men skjermen bør være lett å lese både sittende og stående på sykkelen. Kenny har montert sin sånn cirka rett i trynet, og det funker knall. En liten luksus er å ha en styrekontroller, så du slipper å dytte på skjermen med fingrene. Kenny bruker en programmerbar kontroller på venstre styreholk, koblet opp mot appen. Dermed kan han bla i notene uten å slippe styret – og det føles ganske proft. Med oppsettet hans ser han tre noter samtidig – akkurat passe for å ha kontroll.
App for Roadbook
Et kjapt søk i app-butikken gir mange alternativer, men Kenny lastet ned Piste Roadbook Reader – en gratis og grei løsning for både Android og Apple. Oversiktlig og lett å bruke. Du kan nullstille trip, justere informasjon, og den snakker sømløst med Kenny sin trådløse Carpe Iter-kontroller fra Thork Racing. Alt i alt: smooth oppsett.
Lage din egen Roadbook
Så kom ideen: Hva om Kenny lagde en roadbook til kompisgjengen? Utstyret var testet – nå var det bare å finne en rute som kunne bli underholdende. Først tegnet han en 16 mils gpx-rute til Sørlandsgrusen – akkurat passe lengde for nybegynnere – og så måtte ruta gjøres om til noter.
Til det brukes et program som heter RallyNavigator. Gratis i bruk, men du må ha abonnement om du vil skrive ut eller ferdigstille roadbooken. Kenny fikk heldigvis hjelp av en ekspert – GPX-filen ble lagt inn, og så satt de en kveld på Teams og gikk gjennom kryss for kryss. Etterpå lastet han ned gratisversjonen og laget noter selv. Tar tid? Jepp. Men det går.



Klar for Sørlandsgrusen
Med roadbooken i lomma inviterte Kenny til grushelg. Seks eventyrere møtte opp utenfor Joker’n i Homborsund, klare for en dag med papirnavigasjon – i digital form. Tre av gutta var rookies, og hver av dem fikk en erfaren fører i bakhjulet. De uerfarne fikk lede – og hvis de bomma, så sto vi bare og venta til de skjønte det sjøl. Det skjer fort, for når du havner feil, stemmer ikke neste note, og da er det bare å snu til siste sikre punkt og prøve på nytt.
Hastigheten måtte naturligvis ned. Det krever mer konsentrasjon å følge noter enn å la seg lede av en blå GPS-strek. Men når det er langt mellom notene, kan man slappe litt av – til neste kryss dukker opp og skjerpinga må på igjen.
Bensinstasjon og bakst
Etter note 53 visste vi at det skulle komme en bensinstasjon – ifølge notene i hvert fall. Og joda, de ankom Birkeland, og det ble lunsj på det lokale bakeriet. Skikkelig hyggelig og velfortjent pause!
Småfeil og store smil
Selv etter gjennomgang på Teams er det alltid noen detaljer som glipper. Etter note 72 hadde de glemt å legge inn et viktig kryss. Ingen krise – de tok feil vei først, men snudde. Neste gang legger nok Kenny ut på en testrunde før han slipper ruta løs. Har du GPS-koordinatene fra notene, kan du alltid taste inn neste punkt og kjøre dit direkte. Og tripptelleren? Den kan du justere manuelt.


Fire av seks – ikke verst
Turen bød på både asfalt og grus, svinger og smil. Fire av seks fullførte hele ruta. Rolf og Geir kapitulerte etter note 72 og fyrte opp peisen på hytta isteden. Men fire igjennom med bare én manglende anvisning? Det tok de som seier. Alle var enige om én ting: neste sesong skulle inneholde mye mer roadbook-kjøring.
Vil du prøve?
Er du nysgjerrig? Da sier Kenny bare: kjør på! Å følge en ukjent rute og stole på notene gir en helt ny dimensjon til gruskjøring. Og du – de som lager rutene, de legger virkelig sjela si i å finne de fine veiene.


Bare husk: går ruta ut i terreng eller utmark, er det ditt eget ansvar å vurdere om du har lov til å kjøre der. Loven er klar – det er ikke lov å kjøre utenfor vei. Da er det best å legge inn GPS-koordinater til neste sikre punkt og kjøre lovlig videre.
Så gjør som Kenny – bruk vinteren på å mekke noen egne ruter, og del dem med gjengen. For dette, dette er moro!